Menu
Winkelwagen

Smaak & voeding

smaak en voedingDat je smaak kan veranderen door chemotherapie is een bijwerking die niet zo bekend is. Er zijn verschillende manieren waarop je smaak kan worden aangetast.

  • door een metaalsmaak in je mond smaakt alles anders
  • door smaakverlies smaakt niets meer zoals je zou verwachten
  • door misselijkheid van de geur van eten wil je het niet eens proberen of overgevoeligheid voor bepaalde smaken
  • doordat je mondgevoel verandert, 'proef' je anders en wordt de textuur van je eten ineens belangrijk

Logisch dat dit je eetlust aantast, waardoor je geneigd bent minder te gaan eten. Terwijl goede voeding juist belangrijk is om op gewicht te blijven en bij te dragen aan je herstel!


Ontdek je 'nieuwe' smaak.

Experimenteer met allerlei kleine snacks en hapjes om te ontdekken wat je tijdens chemo wél lekker vindt. Probeer niet alleen verschillende smaken, maar denk vooral aan het volgende.

  • Probeer (hetzelfde) eten op verschillende temperaturen. Het is bekend dat lauwe of koud geserveerde gerechten nu beter in de smaak vallen. Denk daarbij ook aan gerechten die je normaal warm zou eten!
  • Bedenk eerst in welke textuur je zin hebt, en zoek daar een gerecht of snack bij. Eten kan bijvoorbeeld luchtig, krokant, knapperig, vloeibaar of stevig zijn. Pap heeft een heel ander mondgevoel dan brood. Doperwtjes voelt in je mond anders dan gekookte spinazie. Probeer eerst uit te vinden en wat voor mondgevoel je trek hebt.
  • Een maaltijd hoeft niet uit meerdere gerechten te bestaan. Je hoeft nu niet uit te gaan van wat je gewend bent, qua eten kun je alles eens lekker op z'n kop zetten. Zit avond eten standaard in je hoofd als een combinatie van 3; bijvoorbeeld aardappelen, vlees, groente? Hoe meer soorten voedsel je in één maaltijd combineert, hoe groter de kans dat er iets bij zit wat tegenvalt en je spontaan alle eetlust ontneemt. Eet per keer één soort voedsel; bijvoorbeeld een bordje zachte spiraalpasta zonder iets en een uurtje later de bijbehorende saus. Eet wel verschillende soorten voedsel, alleen niet allemaal tegelijk. Houd het simpel.


Etenstijden kun je even vergeten.

Eet vaak en wanneer je honger hebt, zonder dat je op de klok kijkt of het 'etenstijd' is. Pak ieder moment dat je trek hebt aan om iets te eten. Eetlust wordt vaak minder gedurende de dag. Maak daarom je ontbijt het meest voedzaam, gevolgd door proteïne- en calorierijke snacks en kleine gerechten/maaltijden. En laat het eten er aantrekkelijk uitzien.

    

Vereist

These cookies are required for the website to run and cannot be switched off. Such cookie are only set in response to actions made by you such as language, currency, login session, privacy preferences. You can set your browser to block these cookies but our site may not work then.

Statistieken

These cookies are usually set by our marketing and advertising partners. They may be used by them to build a profile of your interest and later show you relevant ads. If you do not allow these cookies you will not experience targeted ads for your interests.

Marketing

These cookies allow us to measure visitors traffic and see traffic sources by collecting information in data sets. They also help us understand which products and actions are more popular than others.

Helaas is dit product nu niet op voorraad

Vul hieronder je e-mail adres in en je ontvangt een e-mail zodra het product weer op voorraad is:

Naam
E-mail